středa 17. října 2018

Diskriminace robotem

Nedávno se objevila v médiích zpráva, že robot (software), který vybíral zaměstnance pro americkou společnost Amazon, diskriminoval při svém rozhodování ženy. Firma z toho důvodu vývoj softwaru (který byl vyvíjen 4 roky) ukončila.

 Bylo by používání takového softwaru možné v České republice? Samotné používání takového softwaru by v nepořádku nebylo, rozhodující je postoj a jednání zaměstnavatele při přijímání zaměstnanců. Z právního pohledu je určující antidiskriminační zákon (198/2009 Sb.), § 4 odst. 2 zákona o zaměstnanosti (435/2004 Sb.) a § 16 odst. 2 zákoníku práce (262/2006 Sb.). Zákon o zaměstnanosti zakazuje diskriminaci při uplatňování práva na zaměstnání, zákoník práce pak obecně v pracovněprávních vztazích. Výčet důvodů, pro které je zakázáno diskriminovat, je v obou ustanoveních totožný (s tím rozdílem, že výčet v zákoníku práce je demonstrativní, tedy o nepřípustnou diskriminaci může jít i z jiného relevantního důvodu):

§ 4 odst. 2 zákona o zaměstnanosti:
Při uplatňování práva na zaměstnání je zakázána jakákoliv diskriminace. Právo na zaměstnání nelze občanovi odepřít z důvodu pohlaví, sexuální orientace, rasového nebo etnického původu, národnosti, státního občanství, sociálního původu, rodu, jazyka, zdravotního stavu, věku, náboženství či víry, majetku, manželského a rodinného stavu a vztahu nebo povinností k rodině, politického nebo jiného smýšlení, členství a činnosti v politických stranách nebo politických hnutích, v odborových organizacích nebo organizacích zaměstnavatelů; diskriminace z důvodu těhotenství, mateřství, otcovství nebo pohlavní identifikace se považuje za diskriminaci z důvodu pohlaví.

§ 16 odst. 2 zákoníku práce:
V pracovněprávních vztazích je zakázána jakákoliv diskriminace, zejména diskriminace z důvodu pohlaví, sexuální orientace, rasového nebo etnického původu, národnosti, státního občanství, sociálního původu, rodu, jazyka, zdravotního stavu, věku, náboženství či víry, majetku, manželského a rodinného stavu a vztahu nebo povinností k rodině, politického nebo jiného smýšlení, členství a činnosti v politických stranách nebo politických hnutích, v odborových organizacích nebo organizacích zaměstnavatelů; diskriminace z důvodu těhotenství, mateřství, otcovství nebo pohlavní identifikace se považuje za diskriminaci z důvodu pohlaví.


Podle kontextu by se jednalo spíše o diskriminaci přímou, neboť software (vybavený schopností sám se učit) vyhledával v životopisech již přijatých a úspěšných zaměstnanců shodné znaky, podle kterých následně vybíral mezi dalšími uchazeči. Pokud by bylo rozlišování podle pohlaví úpravou programu výslovně vyloučeno, pořád by se mohl program dopouštět diskriminace nepřímé, například pokud by negativně hodnotil předchozí mateřskou a rodičovskou dovolenou, protože tuto dobu uchazeči nestrávili prací.
Protože shodným znakem řady úspěšných zaměstnanců Amazonu bylo pohlaví (muž), došlo k tomu, že software muže vyhodnocoval jako vhodnější kandidáty pro přijetí. Software vyšel z převahy mužů v technologických oborech, které u zaměstnavatele převažují, a následně sám začal jako negativní vyhodnocovat životopisy, z kterých bylo patrné, že se jedná o uchazečku (ženu), a to dokonce až do té míry, že negativně hodnotil také vystudování vysoké školy (oboru), kterou studují převážně ženy.
Z pohledu antidiskriminačního práva nemůže takový přístup obstát, bez ohledu na to, zda ho učiní člověk (personalista) nebo stroj (počítač).
Není tedy rozhodující, že software považujeme zpravidla za nestranný, objektivní nástroj. Nelze argumentovat, že k diskriminaci dojít nemohlo, protože o přijetí nebo nepřijetí uchazeče rozhodoval počítač (stroj). Z § 30 zákoníku práce vyplývá, že výběr zaměstnanců je v působnosti zaměstnavatele, z čehož vyplývá též to, že právě zaměstnavatel nese za tento výběr odpovědnost. I samotnou pracovní smlouvu pak uzavírá zaměstnavatel, nikoli počítač. Ostatně diskriminace by se zaměstnavatel asi mohl dopustit i v jiných případech, kdy by zaměstnance vybíral na základě zdánlivě nezpochybnitelných objektivních kritérií (například losem), protože nese odpovědnost za to, aby jeho přístup diskriminační nebyl.

Jedním ze smyslů antidiskriminačního práva je právě odstraňovat předsudky při zaměstnávání. Tyto předsudky jsou do značné míry projevem určité setrvačnosti (automatismu) zaměstnavatelů, pro které bylo v minulosti často bezmyšlenkovité upřednostnit při přijímání nebo povyšování zaměstnanců muže. Nelze tento automatismus znovu připustit - to, že by ho prováděl stroj, na nevhodnosti takového přístupu nic nemění.


Použité zdroje:
[1] Amazon Created a Hiring Tool Using A.I. It Immediately Started Discriminating Against Women
[2] Automatizace v Amazonu selhala. Robot z uchazečů o práci vyřazoval ženy

81 komentářů:

  1. Dle mého názoru, tímto způsobem na sebe Amazon akorát poukázka, jak je veliký (rychle vyrostl a nezvládá to) a že vlastně vůbec nemá čas na osobní pohovory a přímý kontakt s budoucími zaměstnanci. Přičemž si tímto spíše uškodil, než polepšil, že se snažil přijít na nový software (který by se dalo říct, že je poruchový resp. špatně předvídatelný a naprogramovatelný).

    Každá seriózní firma, která si zakládá na svém jméně, většinou upřednostňuje osobní pohovor se všemi kandidáty. Už jen z toho důvodu, že člověk ví (předpokládá) jaké by měl mít předpoklady a hlavně charakterové a povahové vlastnosti budoucí zaměstnanec, na které se právě přijde díky osobnímu kontaktu, což stroj resp. software sebelépe naprogramovaný, či jakákoliv AI na 100% nedokáže.

    Za mě by se to mohlo v ČR vzít v potaz jakože rozřazování uchazečů na potenciální a nepotenciální, popřípadě na dané pozice, dle předchozích zkušeností. Na druhou stranu ale i člověk, který nemá zkušenosti v oboru může být schopnější, výkonnější a celkově lepší než dotyčný, který má s prací nějakou zkušenost.

    Na závěr bych to shrnula tím, že není chybou samotného software výběr konečného kandidáta, protože i za definováním zadavatele musí být vždy člověk a proto se už z prvopočátku jedná o lidskou chybu.

    OdpovědětVymazat
  2. Společnost Amazon si chtěla usnadnit práci a ušetřit čas, a proto si najala robot na výběr uchazečů, který měl přiřazovat uchazečům od 1 do 5 hvězdiček. Stroj měl pojmout 100 profilů lidí a z toho vybrat 5 vhodných kandidátů. A vzhledem k dominanci technologických oborů v Amazonu robot vybíral právě muže podle životopisů, které firma dostávala během deseti let. Robot dával trestné body za odvozeniny slova žena v životopisech. Preference mužů nebyl jediný problém. Kandidáty bez kvalifikace systém například doporučil na všechny typy pozic, i proto byl projekt ukončen.

    I ostatní společnosti zkoušejí jiné metody přijímání. Např. Unilever nebo Hilton využívají start-up HireVue, která na video-pohovorech analyzuje mluvený projev a výrazy obličeje kandidátů.
    Myslím si, že chyba byla ve špatném nastavení robotů a bude zapotřebí ještě dlouhodobý vývoj, ale podle mého názoru žádný robot není schopen nahradit kvalitního personalistu ve výběru zaměstnanců.

    Martina Brázdová


    OdpovědětVymazat
  3. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  4. Toto téma je velice aktuální a technologie budou čím dál více v našich životech. Podle deníku Metro nová technologie promění pracovní prostředí. Digitalizace a robotizace zcela změní styl práce. Ovládání strojů hlasem a využití virtuální reality budou nejvýznamnějšími technologickými změnami v kancelářích v následujících letech. Digitalizace se netýká jen soukromých firem, ale také státní správy. Stát již má k dispozici řadu klíčových technologií a 2 zásadní – portál veřejné správy a datové schránky. To však podle B. Urbana z ministerstva vnitra nestačí. Podle něj bude práce úředníka v budoucnu mnohem více kreativní. Podle O. Neffa může lidstvo v moderních kancelářích očekávat příchod uměleckých úředníků, nebo dokonce avatarů. Podle něj ale může dojít k snadné identifikovatelnosti a s ní spojená i možnost zneužití dat. Dalším článkem v deníku Metro se psalo o ohroženém druhu – ženách v IT. Koncem let totiž ženy v IT tvořily třetinu. V současnosti je to už ale jen desetina.
    Česká republika by neměla v těchto věcech zaostávat. V roce 2008 totiž Česká republika zaplatila kvůli chybějícím zákonům o rovnosti pohlaví. Evropský soudní dvůr odsoudil Českou republiku za to, že do své legislativy včas nepřevedla normy Evropské unie týkající se rovnosti mužů a žen v systémech sociálních zabezpečení pracovníků.

    OdpovědětVymazat
  5. U velkého podniku jako je Amazon nejsem překvapena, že se pokusili o "zjednodušení" výběrového řízení. Ten kdo program nastavoval, pravděpodobně sám nebyl dostatečně kvalifikován. V opačném případě mu totiž muselo být jasné, že tímto nastavením bude program diskriminovat. Jestliže ale program sbíral data z předcházejících výběrových řízení, musela být již ta diskriminační. Je však otázkou, jestli se jednalo skutečně o diskriminaci, když mluvíme o odvětví, kde převažují spíše muži.
    Amazon pro tyto chyby programy upravil, aby na konkrétní výrazy, které naznačují, že kandidátem je žena, nereagovaly. Ale nešlo zaručit, že si stroje nevymyslí jiné způsoby třídění kandidátů, které by mohly být diskriminační. Firma proto nakonec speciální vývojářský tým loni rozpustila, protože manažeři v projekt ztratili důvěru.
    Podle mého názoru je trh nasycen dostatečně kvalifikovanými pracovníky, a proto někdy začíná být výběrové řízení oříškem. Například firma Apple začala provádět tzv. "extrémní pohovory", kde se personalista začal chovat nestandardně a reakce uchazeče je dalším kritériem pro přijetí. Příkladem "extrémního pohovoru" je například otázka "Kdybyste byl dinosaurus, jaký dinosaurus byste byl?"
    Barbora Brožková
    Zdroj: https://ekonomika.idnes.cz/amazon-personaliste-roboti-dp1-/eko-zahranicni.aspx?c=A181011_115931_eko-zahranicni_nio

    OdpovědětVymazat
  6. Ve společnosti Amazon pracuje 575 700 zaměstnanců, je to počet trojnásobný od roku 2015. V době digitalizace je přímo nutné vyvíjet analytické softwary tohoto typu. Tento program měl fungovat na jednoduchém pricipu výběru malého počtu adekvátních zaměstnanců ze stovky životopisů. Projekt začal Amazon provozovat v roce 2014, a už v roce 2015 si všiml, že je program diskriminační vůči ženám. Tato nerovnost je dle informací důsledek toho, že počítačové modely byly trénovány na životoisech, které firma dostala během uplynulých deseti let. Díky vyššímu počtu mužů v technologických oborech si robot zapamatoval tento algoritmus, který preferoval muže. Mezi další úskalí tohoto softwaru patřilo i to, že robot negativně hodnotil vysoké školy, které studovaly převážně ženy, krom toho zvýhodňoval kandidáty bez kvalifikace, protože je doporučoval na všechny typy pozic.

    HR 4.0 probíhá a myslím si, že přesně takové programy k digitalizaci HR jsou potřeba. Bohužel tyto programy musí být ještě o kus sofistikovanější a především férové vůči každému kandidátovi. Chybami se člověk učí a digitalizace se posouvá o kousek dále...
    Dle mého názoru by měly tyto programy sloužit k redukování počtu kandidátů. Následné příjmání zaměstnanců by měla být face to face interakce.
    V Pardubicích vymyslel absolvent UPCE super-zajímavý start-up, který napomáhá náborářům při hledání vhodného kandidáta pomocí chatbotů. Start up se jmenuje Feedyou.

    Koho zajímá více zajímavých informací o Feedyou přikládám weby. (https://feedyou.agency), (https://tyinternety.cz/prace-v-digitalu/chatbot-pomaha-pretizenym-personalistum-nadnarodnich-korporaci/)


    Aneta Stollínová

    OdpovědětVymazat
  7. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  8. Určitě je možné jednoznačně říct, že nové technologie jsou stále více potřebné, užitečné a dokážou hodně usnadnit práci a stejný záměr měla s robotem určitě i společnost Amazon, která má opravdu velké množství zaměstnanců i nových uchazečů, kde je prakticky reálně asi nemožné mít s každým uchazečem osobní pohovor. Společnost Amazon si ale touto informací o negativním vyhodnocování životopisů robotem vůči ženám moc nepřidala.

    Všeobecně je výběr nových zaměstnanců náročný a někdy jsou i hodně specifické požadavky, stejně tak jako může být subjektivní hodnocení člověka. V porovnání robota s osobním pohovorem má přeci jenom osobní pohovor v něčem maličko výhodu. Projeví se zde například chování a reakce a je vidět s jakými výrazy člověk reaguje. Do budoucna si myslím, že to bude mít svoje velké výhody při správném fungování, ale ještě nejsou na takové úrovni, aby se v praxi dali teď využít.

    Použití tohoto software v České republice si myslím, že by možné nebylo. I když hodnocení bylo prováděné robotem se schopností sám se učit, tak byl robot v rukách svého týmu vývojářů, kteří za to mají odpovědnost, a umělá inteligence by měla pracovat správně, pokud by byla dobře naprogramovaná, takže ač to bylo neúmyslné a robot si na základě podkladů vypracoval trochu svoji teorii, stále se jedná o diskriminaci z důvodu pohlaví. Přijde mi jenom trochu paradox, že robot se schopností sám se učit, vytvořený člověkem je vlastně ve finále chytřejší než člověk samotný.

    OdpovědětVymazat
  9. Amazon, internetový obchod, který v poslední době získal na popularitě, si chtěl ulehčit práci do budoucna vytvořením softwaru, který měl vytřídit uchazeče o pracovní pozice. Software při výběru lidí měl životopisům přidělovat hodnocení od jedné do pěti hvězdiček, podobně, jako nakupující dávají hvězdičky produktům na stránkách Amazonu.

    Tým dvanácti lidí ve vývojářském středisku firmy v Edinburghu vytvořil 500 počítačových modelů, které se zaměřovaly na specifické profesní dovednosti a lokace. Každý z nich rozeznával 50 000 slov, která se objevovala na životopisech bývalých kandidátů.

    Systém se tak naučil, že mužské kandidáty má preferovat. Dával „trestné“ body životopisům, které obsahovaly odvozeniny slova žena, jako třeba „kapitánka ženského šachového klubu“. Jako negativní hodnotil také absolvování školy, kam chodí jen ženy.
    Preference mužského pohlaví však nebyla jediným problémem. Kandidáty bez kvalifikace systém také například doporučoval na všechny typy pozic. I proto tedy Amazon nespolehlivý projekt ukončil.

    V roce 2015 si ale společnost všimla, že nový systém není při hodnocení kandidátů neutrální co do jejich pohlaví. Počítačové modely totiž byly trénovány na životopisech, které firma dostala během deseti let. A vzhledem k dominanci mužů v technologických oborech pocházela většina právě od mužů.


    Nováková Martina
    Zdroj: https://ekonomika.idnes.cz/amazon-personaliste-roboti-dp1-/eko-zahranicni.aspx?c=A181011_115931_eko-zahranicni_nio

    OdpovědětVymazat
  10. Tým Amazonu se od roku 2014 průběžně snažil vytvořit program, který by postupem času sám posuzoval životopisy uchazečů o zaměstnání. Podle firmy šlo jen o pomocný nástroj a konečná rozhodnutí záležela na personalistech. K třídění životopisů ho ale firma skutečně používala.
    V průběhu roku 2015 však společnost zjistila, že na pozice programátorů a dalších technických pracovníků program posuzoval i pohlaví uchazeče. Software totiž hledal vzorce v životopisech, které v horizontu deseti let dostal k posouzení. Většinu životopisů posílali muži, kteří v této oblasti dominují. Systém proto dospěl k závěru, že muži jsou vhodnějšími kandidáty a penalizoval životopisy, které obsahovaly slova jako „žena“ nebo „ženský“. Nemohl za ovšem sám software, ale způsob, jakým byl vytvořen. Autoři k tomu použili životopisy vrcholových technologických manažerů, tudíž algoritmus si vytvořil představu o ideálním kandidátovi jako o muži.
    Tento software měl pomoci personalistům, ale nakonec se z něj stal prostředek, kvůli kterému možná přišli o mnoho skvělých pracovních kandidátů z řad žen. Amazon se nabízením práce ženám nebrání a aktuálně tvoří ženy 40 % pracovních sil celé společnosti.

    Kdyby se program propracoval lépe, mohl by být skutečně nápomocný.

    Denisa Jiroudková

    OdpovědětVymazat
  11. Je pochopitelné, že velká firma jako je Amazon se snaží o jakékoliv ulehčení práce, které se v tom případě týkalo výběrového řízení. Vytvořením softwaru, který měl ideálně ze stovek zájemců vybrat 3 nejlepší a ty najmout, by bylo sice skvělé, ale každý program má své mouchy.

    Problém spočíval především v tom, že tým, který měl tento projekt na starosti, nechal algoritmus učit se podle dat o najatých pracovnících z předchozích deseti let. Všechny velké technologické firmy dlouhodobě zápolí s nedostatkem žen v tomto odvětví. V důsledku toho se systém Amazonu naučil předpokládat, že mužští uchazeči jsou žádanější. Například ubíral body životopisům uchazeček, které absolvovaly čistě ženské vysoké školy.

    Tereza Doležalová

    OdpovědětVymazat
  12. Pokud by se zde nejednalo o porušení zákona, neviděl bych zde žádný důvod, proč si nezjednodušit práci tímto způsobem. Díky technologiím je to v dnešní době možné, tak proč toho nevyužít. Dle mého názoru se tímto krokem Amazon snažil snížit náklady spojené s výběrovým řízením. Přeci jenom se jedná o jednu z největších firem světa, která má ročně nespočet výběrových řízení a z toho také vyplývá nespočet uchazečů na jednotlivé pozice. Nedokážu, popravdě ani nechci si představit, jak velké náklady jsou s touto činností spojené.

    Co se týče využití daného softwaru v České republice, myslím si, že by se jednalo o nemalé ulehčení dílčích úloh firem. Muselo by být však zajištěno bezchybné naprogramování, aby nedošlo k pochybení, jako u firmy Amazon. Na druhou stranu by bylo nutno zvážit, zda by se investice do vývoje či nákup daného softwaru některé z českých firem vyplatila.

    Martin Svoboda

    OdpovědětVymazat
  13. V první řadě by bylo třeba zjistit "z jakého důvodu" software diskriminoval ženy. Zda tento fakt vznikl na základě programátorova pochybení nebo zda to bylo úmyslné.

    ..... Nicméně je mi záhadou celkové fakt, že společnost Amazon svěřila výběr uchazečů softwaru.

    Snaha o automatizaci procesů jako takových je sice chválihodná, nicméně těžko říci, zda je to vhodné zrovna u personálních činností. Takový software totiž jistě vybírá uchazeče např. na základě údajů v životopise, každopádně ignoruje osobnostní faktory daných uchazečů.

    Tyto faktory jako např.: interakce ve společnosti jiných lidí, schopnost mluvit na veřejnosti, přirozená autorita, atd. Tyto činnosti je schopný rozeznat pouze personalista (člověk), software tu schopnost zatím nemá.

    V ČR bych takovýto systém nezaváděl. Ačkoliv je lidský faktor "chybový", přeci je ale lepší, když uchazeče vidí personalista a ne software. Pro podmínky v ČR je toto nevhodné. "Ideální uchazeč" dle robota by sice měl úžasný životopis, ale mohl by narušovat pracovní kolektiv svými osobnostními rysy.

    Jan Levínský

    OdpovědětVymazat
  14. Společnost Amazon patří mezi největší společnosti světa díky počtu svých zaměstnanců. Vytvořením robota, jenž procházel životopisy uchazečů o práci a filtroval uchazeče nevhodné, chtěla společnost zřejmě ušetřit náklady spojené s osobními pohovory, ale hlavně čas, který by s osobními pohovory ztratila. Bohužel se zde ukázalo, že i učení umělé inteligence má své limity – nebyl zde problém „pouze“ s diskriminací žen, ale systém i doporučoval kandidáty bez kvalifikace na všechny typy pozic.

    Na otázku, zda by používání takového softwaru bylo možné i v České republice nemám jasnou odpověď. Především u nás nejsou společnosti tak obrovské, tudíž by ani nepřicházeli o svůj čas a náklady spojené s pohovory v takové míře. A především doufám v tom, že firmy budou v tomto případě konzervativnější a budou i nadále provádět osobní pohovory s účelem vybrat toho nejlepšího pracovníka na danou pozici.

    OdpovědětVymazat
  15. Je pochopitelné, že firma chtěla mít ulehčenou práci, protože vybírat z tisíců potenciálních zaměstnanců osobně je poměrně časově náročné. Věřím, že by tento systém mohl být efektivní v případě, že nebude životopisy vyhodnocovat podle už dříve přijatých uchazečů, kteří byli vybráni personalistou (člověkem), protože i tehdy mohlo dojít ke zkreslení či lehké diskriminaci. Domnívám se tak proto, že každý zaměstnavatel má také svůj subjektivní názor plus v dnešním době zvýšené fluktuace zaměstnanců přihlíží k okolnostem, jako je založení rodiny a těhotenství žen, tudíž pro ně muži byli a asi stále jsou vhodnější volbou. Ale jelikož žijeme v době, kdy by si ženy a muži měli být do jisté míry rovni, tak je toto řešení nevhodné do doby, nežli se software naprogramuje správně. Obdobný názor mám i co se týče využití tohoto sofwaru v ČR. Mohl by fungovat za předpokladu správného nastavení a také si myslím, že by záleželo na oboru a velikosti firmy. V malých podnicích je toto řešení podle mě zbytečné, protože jsou to pro firmu dost velké počáteční náklady a stále si myslím, že osobní kontakt s uchazeči je lepší, pokud se tedy nejedná o tak velkou firmu jako je Amazon. A co se týče zaměření společnosti, tak by určitě nebylo vhodné využívat tohoto softwaru v každém oboru.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Týno souhlasím s tebou určitě by tento software mohl ulehčit firmám práci ve výběru zaměstnanců. Také si myslím že osobní kontakt nelze nahradit počítačovým softwarem, proto si myslím, že by tento software měl být využíván jen v prvotní fázi výběrového řízení.

      Lucie Vacková

      Vymazat
  16. Podle mého osobního názoru je určitě nutné v prvé řadě zjistit, z jakých důvodů docházelo k této poruše. Zejména nalezení osoby, která tento software naprogramovala a schválila k provozu-schopného. Amazon byl tímto způsobem velmi silně v této době probírán a očerňován a to je samozřejmě správně.
    Pokud se ale podíváme na stranu zaměstnavatele, tak není jednoduché a levné zaplatit personalisty, kteří by životopis po životopise kontrolovali a vyhodnocovali sami. Při představě, že pošle například životopis 200 lidí, jako zaměstnavatel bych se také snažila nalézt způsob, jak si zjednodušit práci a vynakládat nižší náklady. A pokud by to nebylo rozporu se zákonem, neměla bych s tím zřejmě problém.
    Ale proto, že vím, že mě v blízké budoucnosti takový krok čeká taktéž, musím souhlasit s tím, že se jedná a velmi silnou diskriminaci. Většinou jsou na pozice vybíráni muži nebo ženy po dosažení určitého věku, což je pochopitelné, protože se nepředpokládá, že mají závazky jako například děti.
    Myslím si, že pokud bude takový software opraven a následné vyhodnocování výsledků spravedlivé, využití v ČR by mohlo být realizovatelné a znamenalo by to důležitý pokrok zejména ve velkých společnostech. Je zřejmé, že do velkých a prestižních firem, se bude hlásit více lidí a tam by software uplatnění nalezl. Naopak v malých společnostech by bylo využití takového softwaru nesmyslné, protože se na pozici nehlásí takové kvantum lidí a dává se přednost ústnímu pohovoru bez vyřazovacího kola.

    OdpovědětVymazat
  17. Je zajímavé, až kam lidé dokážou zajít, aby si ulehčili práci. Samozřejmě je na jednu stranu správné, že si práci snaží ulehčit. Je nemyslitelné si ji ztěžovat, když už takhle může být náročná. Na druhou stranu je pro mě výběr potenciálních zaměstnanců robotem zvláštní.

    Chybu udělá jak člověk, tak robot. V tom rozdílu, že personalista jistě o něco lépe dokáže rozeznat vhodného adepta do zaměstnání. Při pohovoru si všimne, jak se chová, zda je dochvilný atd.

    V České republice je tento výběr zaměstnanců do budoucna nevýznamný.


    Tereza Vašáková

    OdpovědětVymazat
  18. Robotizace je v dnešní době nedílnou součástí všech firem. Není se čemu divit, že se firmy snaží usnadnit si práci ve všech směrech. V tomto ohledu se tento způsob neukázal příliš vhodným.

    Tuto situaci podle mě nelze považovat za diskriminaci. Robot nemá mozek, funguje pouze na základě nastavení systému a není zodpovědný za konečný výsledek. Veškerou odpovědnost za přijímání nových zaměstnanců má zaměstnavatel.

    Možná by bylo vhodnější, kdyby robot třídil životopisy ne podle dříve přijatých zaměstnanců, ale spíše podle jasně stanovených pravidel zaměstnavatelem. V lepším případě kdyby přímo pro tuto činnost byly zvoleny osoby, které by životopisy podle vhodnosti kandidátů roztřídili a byly by za tuto náročnou práci dostatečně odměněny. Přece jen je žadatelů o tuto práci hodně a zabere to spoustu času.

    Myslím si, že by se v tomto ohledu dalo spíše polemizovat o tom, zda v předchozím způsobu vyberu zaměstnanců nebyli nějaké diskriminační prvky, podle kterých do práce nastupovali převážně muži a na základě toho začal fungovat i robot.

    OdpovědětVymazat
  19. U velkých firem, jako je Amazon, je pochopitelné, že nemají dostatek prostředků k tomu, aby s každým uchazečem prováděli osobní pohovory.
    Pokud by software fungoval správně a nevyhodnocoval by životopisy v rozporu se zákonem, myslím si, že by mohl být vhodným řešením pro velké společnosti. Tato technologie by mohla usnadnit personální činnosti, ušetřila by mnoho času a velmi by snížila náklady spojené s osobními pohovory. I tak si však myslím, že systém by měl pouze vybrat určitý počet nejlepších kandidátů, mezi kterými by se finálně rozhodlo na základě osobního pohovoru s personalistou.
    Uvidíme, zda bude v budoucnu vytvořen takový systém, který bude natolik vyvinutý, abychom se na něj mohli spolehnout stoprocentně.

    OdpovědětVymazat
  20. Nikde jsem se bohužel nedočetla, pro jaké pracovní pozice Amazon tento software používal, i to by podle mě mohlo hrát roli.
    Každopádně si myslím, že pro výběr vhodného uchazeče do podniku by měl být stále využíván lidský faktor, protože podle mě jenom člověk dokáže správně "odhadnout" jak se daný pracovník bude chovat a ne vždy je důležité pouze vzdělání či dosavadní pracovní zkušenost.
    Při sestavování pracovního týmu hrajou roli i jiné věci - jako například vystupování potenciálního uchazeče, povaha, přesnost, dochvilnost atd. a některé z těchto aspektů se podle mě dají odhadnout již na pohovoru a dobrý personalista s tím má určitě zkušenosti.

    Eliška Janouškovcová

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souhlasím!
      Bohužel nikde není uvedeno, o jaké pozice se jedná, což může hrát významnou roli při výběru vhodného pracovníka. Přesto, že dnes zde máme rovnoprávnost, existují podniky (i v našem blízkém okolí), které úmyslně preferují muže. Nemusí se vždy jednat o podnik jako celek, ale pouze o určitou oblast v podniku. Ačkoliv jsem žena, nepovažuji toto za diskriminaci, protože některé podniky dobře znám a vím, že muži jsou preferováni z toho důvodu, že ta práce je příliš fyzicky náročná. A ten zaměstnavatel si to uvědomuje a jeho zájmem není úmyslně diskreditovat ženy, ba naopak. Ví, že některé ženy jsou schopny tuto práci zvládnout, ale zároveň vnímá i fakt, že ta daná práce je opravdu velmi náročná a snaží se tak eliminovat negativní vliv na zdraví potencionálních zaměstnankyň.
      Je velice snadné říci, že robot diskriminoval ženy, ale relevantně posoudit informace dokáže málokdo. A je celkem škoda, že prakticky není možné o tomto případu dohledat více relevantních informací. Nicméně souhlasím s tvým názorem, že záleží na okolnostech a že by o výběru budoucích zaměstnanců měl rozhodovat člověk!
      Nekvindová Lucie

      Vymazat
    2. Souhlasím s tím názorem ohledně žen - mnoho pozic se pro ženy opravdu nehodí a nejedná se o diskriminaci.
      Můj názor je dále takový, že pokud by se výběr pracovníků týkal například řadových pozic ve výrobě, ve výrobním podniku, nemusel by lidský faktor (personalista) být až tolik potřeba. U některých pozicí opravdu nezáleží na tom, jestli se daný pracovník hodí do týmu, či je extrovert nebo introvert. V takovém případě by se dalo o využití podobných softwarů podle mě uvažovat, protože by to ulehčilo práci personalistům a ti by se poté mohli více soustředit na kvalitnější výběr pracovníků, kde hrají roli i výše zmíněné faktory.

      Eliška Janouškovcová

      Vymazat
    3. Ve svém příkladu jsem se záměrně zaměřila na pozice ve výrobě, protože právě díky tomu, že znám lidi, kteří takový podnik, vlastní a kteří v něm pracují. A opravdu do výroby jsou preferováni muži, ba naopak ženy jsou přijímány na THP pozice. Jedná se o podnik, který se nachází nedaleko Pardubic. A muži ve výrobě jsou preferováni z toho důvodu, že zaměstnavatel zjistil negativní vliv této práce na zdraví svých zaměstnanců, zejména žena - ženy, které zde byly zaměstnány, měly následně problém s plodností apod. Zaměstnavatel to tedy vyhodnotil jako rizikový faktor a proto přednostně přijímá na výrobní pozice muži. Samozřejmě jsou i výroby, kde na pohlaví nezáleží. A právě proto si myslím, že použití robota místo personalisty není dobrá volba. Možná u kvalifikovanějších pozic jako takový předvýběr uchazečů (roztřídění životopisů, které splňují podmínky, které částečně splňují podmínky a které nevyhovují). Jinak si myslím, že povahu a fyzické schopnosti člověka a předpoklady k práci by vždy měl posuzovat pouze člověk a ne stroj.
      Nekvindová Lucie

      Vymazat
  21. Firma Amazon se stává stále více populárnější a přijímá stále více pracovníků na pozice, které zřejmě nevyžadují osobní pohovory a „pouze“ vystačí výběr počítačem. Nenašla jsem například nikde, že by robot prve ze životopisů vybral všechny vhodné uchazeče a následně by byl pohovory vybrán potřebný počet pracovníků, a ani jakých pozic se to týkalo.
    Robot vybíral muže, protože vycházel z už přijatých pracovníků (kde převažovali muži) – dalo by se zde mluvit o tom, zda Amazon dříve diskriminoval ženy.
    Záleží zde na tom, jak byl systém pro přijímání pracovníků utvořen (podle koho), mělo by zde být zřejmě rovnoměrné zastoupení mužů i žen, aby systém nikoho neupřednostňoval. Ale na některé pozice se hlásí spíše muži na jiné ženy, z toho si počítač vytvořil algoritmus, podle kterého postupoval – a tedy (zřejmě ne svou vinou) diskriminoval. Jsou to jenom roboti-počítače a ti si někdy dělají co chtějí.
    O tom, zda v budoucnosti převládnou počítače nad lidmi, byla napsána antiutopická díla, například R.U.R. od Karla Čapka.
    Podle mého názoru by některé funkce v personalistice (tedy výběr a přijímání nových pracovníků) měly zůstat na lidech, a ne na strojích.
    Dominika Tůmová

    OdpovědětVymazat
  22. V první řadě bych ráda uvedla, že dle mého názoru, není dobré nechat vybírání budoucích zaměstnanců na stroji. Ten nedokáže tak dobře posoudit kvalitní kvalifikaci člověka a posoudit ho i podle fotky. Ano, je to urychlení práce a šetření pracovních sil, ale není nad zkušenosti lidí v oboru personalistiky.
    Bohužel jedna ze zásadních chyb byla v tom, že vývojáři nastavili stroj tak, aby se průběžně učil a nenastavili mu určité informace, které musí akceptovat. Jako je například to, že vhodný kandidát je muž i žena. Počítačový program ještě neumí přemýšlet a není tak dokonalý, abychom na něm mohli nechat taková velká rozhodnutí. Záměr firmy byl nejspíše v ušetření peněz a času, ale bohužel bylo to šetření na nesprávném místě.
    Nyní z právního hlediska. Diskriminace je opravdu hrozná věc a je skvělé že na obranu proti ní máme Zákoník práce. Ten nám popíše, jak se diskriminace projevuje a jaké jsou její druhy. V případu robota v Amazonu, vedení udělalo tu chybu, že se na něj plně spoléhali. V dnešní době lidé spěchají a pořádně si nečtou, co vlastně podepisují. Možná kdyby si vedení všímalo, že přijímá pouze muže, přišlo by se na chybu stroje dříve a nevznikl by problém s diskriminací.
    Závěrem bych uvedla pouze toto: Pokud jde tedy o tak důležité věci jako je přijetí nových zaměstnanců, stále je lepší je nechat na člověku.

    Zuzana Píšová

    OdpovědětVymazat
  23. Podle mého názoru společnost Amazon nezvolila správnou volbu výběru zaměstnanců na určitou pozici pomocí robota. Raději bych volil výběr zaměstnanců odpovědným týmem dané firmy, nejspíše tedy personálním oddělením, kteří by měli předejít těmto chybám, kterých se dopustil robot. Především se jedná o zpochybňování vysokoškolského vzdělání žen, což je v rozporu s antidiskriminačním zákonem.
    Výběr zaměstnanců pomocí softwaru může firmám v budoucnosti ušetřit náklady, nicméně si myslím, že v současnosti je stále lepší nechat výběr zaměstnanců na zaměstnavateli, který si sám podle svých potřeb vybere zaměstnance a uzná za vhodné, kteří kandidáti jsou na dané místo pro něj ti nejlepší.

    Vojtěch Háze

    OdpovědětVymazat
  24. Podle mého názoru není nic špatného na tom, že společnost Amazon tuto možnost nějakým způsobem vyzkoušela. Kdyby to nebyl Amazon, tak to bude jiná obrovská firma, to podle mého názoru není klíčové. Výběr pomocí robotů/strojů je docela logický, když jde technologie dopředu a ve velkých firmách by to určitě ušetřilo hodně času - a čas jsou peníze, že?
    Ale fakt, že došlo k diskriminaci mě upřímně vyloženě nezaskočil, i když byl výběr prováděn robotem, tak tento robot byl původně vytvářen týmem - týmem lidí. Robot je ovlivněn tím, kdo ho tvoří, tudíž diskriminace může jednoduše nastat i u technologického výtvoru. Samozřejmě to není v pořádku, ale musíme ujít ještě dlouho cestu, abychom dokázali vytvořit umělou inteligenci bez lidského faktoru.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ps. Zapomněla jsem se podepsat, pardon.
      Anna Kolaříková

      Vymazat
  25. I kdyby se v tomto případě Amazon snažil ulehčit si práci tímto způsobem, nelíbí se mi myšlenka, že by měly být diskriminovány ženy. Poslední dobou se diskriminace žen - a to právě i v České republice v pracovním právu řeší poměrně často - ať už z pozic manažerských (že by snad ženy nebyly schopné vést tým), nebo z pohledu finančního ohodnocení (že by snad ženy odpracovaly méně, než muži). Na druhou stranu si myslím, že ženy jsou právě mnohdy pečlivější, pracovitější a mají mnohem větší smysl pro organizaci než muži, a určitě by měly v tomto směru dostávat stejné šance jako muži. Na závěr bych asi jen zmínila, že celá tato myšlenka volby zaměstnance robotem je nesmysl, protože ani personalista nemůže dopředu vycítit, jestli daná osoba bude na pracovní místo 100% vhodná, a co teprve robot, který nemá cítění žádné.

    OdpovědětVymazat
  26. Opravdu nás nahradí roboti? Čím dál tím víc můžeme zaznamenat v médiích, že roboti převezmou naši práci a nahradí spoustu pracovníků a to ať už dělníky, řidiče, taxikáře a nebo například i pečovatele. Postupně se mění povaha práce, většina pracovních míst už nyní vyžaduje, aby zaměstnanci zvládali ovládat více dovedností. Pokud by bylo zcela automatizované řešení, tak by to vyžadovalo robota, který ovládá mnoho různých úkolů. Realita tedy je, že roboti plní úkoly nikoli pracovní místa. Proto má tedy smysl přemýšlet o robotech jako o nástrojích, které můžeme používat na svém pracovišti pro zvýšení produktivity. Na základě tohoto příspěvku jsem si k ruce vzala magazín Robotic journal,kde jsem věnovala značnou pozornost článku o robotech. Tento krátký úryvek, který jsem ze článku sestavila mi přišel k tomuto příspěvku vhodný a vystihující.

    Amazon je společnost, která se řadí mezi největší společnosti světa díky počtu svých zaměstnanců. Robot, který procházel životopisy měl společnosti ušetřit jak náklady, ale hlavně čas a energii lidské pracovní síle. Nicméně zde došlo k pochybení a docházelo tedy k tzn. diskriminaci žen, tím že robot automaticky vyřazoval jejich životopis. Určitě je potřeba zmínit jak tu již zaznělo, že v článku nebylo řečeno pro jakou pozici byl "pohovor".

    Já samotná si myslím, takovéhle programy by měly existovat, jen ještě nejsou na takové úrovni, aby mohly opravdu na 100% správně vyhodnotit životopisy a tím zmenšit počet kandidátů, kteří jsou na tuto pozici vhodní. Nemyslím si, že by celý přijímací proces měl být v patronaci robota, ale jako usnadnění při výběru z masivního počtu zájemců, proč ne. Každopádně uvidíme co nás čeká,protože automatizace stále roste a pokračuje,už dneska připadá v ČR jeden robot zhruba na 100 zaměstnanců.

    Martina Chmelíková

    OdpovědětVymazat
  27. S Amazonem jsem se setkala ve dvou podobách - jako jedinec a jako společnost. A s obou setkání je jasné, že Amazon je velká firma. Nepřekvapuje mě tedy, že se Amazon snaží o různé inovace/usnadnění.

    Vždyť téma robotů, umělé inteligence je stále aktuálnější. Jste doma, chcete poradit.. co uděláte? Vytočíte linku a co se Vám ozve jako první? Lidský hlas? To určitě ne, první se ozve robot s nahranými volbami. Teprve po zdlouhavém boji s automatem se dovoláte operátorovi. Je to snad na všech linkách.. od úřadů, přes obchody až po mobilní operátory. Tak proč by nás mělo překvapit, že společnost, jako Amazon, se snaží obejít pohovory nastrčením umělé inteligence? Ostatně..je to DO URČITÉ MÍRY jednodušší, robot za Vás udělá "špinavou práci" - vytřídí uchazeče a vy si vyberete jen z té hrstky, kterou přístroj nechal. To je sen snad každého personalisty, nebo kohokoliv, kdo vede přijímací kola. Přijde mi ale moc, že by robot měl rozhodovat i o přijetí - tato pravomoc by vždy měla zůstat člověku. Vždyť člověk nejlépe dokáže vyhodnotit, jak daný pracovník zapadne do firmy, do kolektivu.

    Mluvím z vlastní zkušenosti, rozdíl je jen v tom, že já měla desítky..možná stovky uchazečů. Amazon jich má tisíce, umělá inteligence k výběru uchazečů zní opravdu skvěle. Někdo za Vás vyřeší ty nudné pohovory, opakování x věcí stále dokola, odpovídání na 100 stejných otázek. Ušetří Vám hodiny snahy bez úspěchu. To je prostě paráda, ale bylo by až neuvěřitelné, kdyby to nemělo žádný háček. Diskriminace uchazečů, jak je v příspěvku zmíněno, je ale špatně. Dává sice smysl, proč robot "jednal" tak, jak "jednal" - to ho ale neobhajuje. Tak jako tak se dopustil diskriminace.

    Aktuálně mi přijde nemožné na takovou pozici dosazovat robota. Dle mého názoru je potřeba člověka, který dokáže uvažovat nad souvislostmi, hodnotit dle faktů v širším slova smyslu - každého člověka zvlášť. Nepřijde mi tedy, že by umělá inteligence na tuto pozici stačila, ale kdo ví? Třeba za pár let vymyslí, jak to udělat i bez diskriminace. Vývoj jde stále dál, roboti se stávají nedílnou součástí našeho života a jejich význam určitě ještě poroste.

    LM

    OdpovědětVymazat
  28. Amazon, je velká firma a tak je logické, že si snažili usnadnit práci. Přijímání zaměstnanců v tak velké firmě musí být velmi časově náročný úkol. Nedivím, se že firma vytvořila software, který by ji tuto práci ulehčil.

    Jak všichni dobře víme, tato doba je především o modernizaci a robotizaci. V dnešních firmách pracují především stroje, zaměstnaneci je pouze obsluhují. Bohužel tento software měl chyby a vyřazoval ženy. Nezabývala jsem se tímto problémem do hloubky, ale nikde jsem nečetla, pro kterou pracovní pozici software vybíral uchazeče. Pokud to bylo na pozici, která je fyzicky velmi náročná, tak software pracoval v pořádku. Pokud se o všem jednalo o pracovní pozice napříč firmou, tak se software dopustil diskriminace.

    Jsem toho názoru, že u výběru nových zaměstnanců je důležitá lidská složka, nějaký personalista, který vidí zda se uchazeč na dané místo hodí. Roboti toto zatím neumějí, jak vidíme. Bohužel firma Amazon se bude muset vrátit, ke starým praktikám při přijímání lidí. Nebude to, ale dlouho trvat a bude tedy další podobný software u podobně velké firmy.

    Havlíčková Nikola

    OdpovědětVymazat
  29. Přijímání zaměstnanců ve velkých firmách může být velmi zdlouhavé a často obtížné vybrat toho správného kandidáta. Určitě bylo jen otázkou času, kdy se s tímto nápadem o softwaru přijde. Ale samozřejmě je to pořád jen počítač a technologie jdou neustále dopředu, tudíž i robot si svoji práci ulehčuje.
    Myslím, že v blízké budoucnosti bude takovýto software vylepšen a velké firmy ho budou využívat, alespoň na nějaké základní rozřazení kandidátů. Samozřejmě u těch menších firem není robot nutností, spíše by to pro ně byl větší náklad než užitek. Osobní setkání s uchazeči je přece jenom efektivnější a prozradí nám mnohdy více, než očekáváme.
    Petra Žejšková

    OdpovědětVymazat
  30. Amazon, jako společnost zaměstnávající mnoho pracovníků po celém světě, se zajisté snaží jít vpřed a udržovat své schopnosti na nejvyšší možné nejen technologické úrovni, avšak projekt jim nevyšel. Dle mého názoru, použití robota v dnešní rychlé a hektické době k výběru vhodných zaměstnanců je velice vhodný nápad a za pár let bude běžné, že bude alespoň předběžný personální výběr na těchto technologiích a posléze nastoupí do výběru uchazečů oddělení HR.
    Společnost se neustále vyvíjí kupředu a je otázka několika málo let, kdy dojde k automatizaci většiny procesů, takže já určitě fandím zavedením nějakého softwaru k výběru zaměstnanců, jen je potřeba nastavit dostatečná kritéria, aby jako v tomto konkrétním případě, kdy “počítač“ Amazonu znevýhodňoval ženy.

    OdpovědětVymazat
  31. Ako prvé by som napísal, že krok ukončenia vývoju tohto softvéru mi príde ako zbrklý, keďže softvér vyvíjali už 4 roky, investovali doňho obnos peňazí a určite vo väčšine prípadov nediskriminoval.
    Namiesto toho mohli teda otestovať ho pri určitých situáciách a nájsť riešenie tohto problému.
    Podľa mňa, by vývojové centrum malo určiť kritické body, poprípade ako sa v texte píše, že robot diskriminoval na základe toho, že bol uchádzač na materskej. Vo firme Amazon sa snažili napríklad pohlavie zmazať zo životopis, každopádne robot potom na základe ďalších premenlivých vedel definovať, či ide o muža, či ženu. Možno by bolo fajn, ak by umelo do skorej do mužských životopisov pridali takéto ženské faktory (že boli na materskej), v tomto prípade, by to bola voľba medzi zlým a zlým, a teda by vybral menšie zlo (teda využiť opačnú stratégiu, nemazať premenlivé faktory, ktoré sú iné u mužov a žien ale umelo pridať tieto faktory, tak, aby sa nachádzali v oboch životopisoch).

    Podľa mňa celkovo téma rasizmu, feminizmu a podobne sociálnych rozdielov, či už v pohlaví alebo podobne je teraz veľa riešená. Celkovo ako sme prešli akýmsi slobodným obdobím, keď sa zákony skorej rušili, obchod a voľný presun ľudí, či tovaru otvoril, tak v súčasnosti zase nastáva opačný trend, kedy sa krajiny uzatvárajú, vytvárajú sa zákony, aby nebol niekto diskriminovaný, znevýhodnený a podobne. Určite v tomto prípade zohralo aj veľkú rolu, to, že ľudia sa hneď takéhoto problému chytia a začnú ho riešia. V kombinácii so súčasným mediálnym tlakom, je to určitá zbraň a v mnohých prípadoch súdy takéto firmy prehrávajú. Preto nie je prekvapivé, že nakoniec aj Amazon akosi ustúpil, každopádne táto firma je taký veľký gigant, že určite sa nenechá zastrašiť a podobné technológie bude vyrábať a ako už aj teraz je u nich mnoho vecí automatizovaných, tak o pár rokov, to bude ešte bežnejšie a nie len vo veľkých firmách, ako je Amazon, ale aj v bežnom živote. Len je nutné, aby legislatíva takisto napredovala takým krokom, ako aj technológie, pretože pokiaľ nebude tomuto vývoju stíhať, tak podobné spory budú bežné.

    Rastislav Gablovič

    OdpovědětVymazat
  32. Chápu, že společnost Amazon se touto cestou snažila ušetřit náklady spojené s výběrovým řízením a přijímáním nových zaměstnanců. Nové technologie se budou dostávat do všech odvětví, budou postupně zlehčovat všechny vnitropodnikové činnosti a je zajímavé, že společnost Amazon tuto technologii využila právě pro výběr nových zaměstnanců. Osobně bych u výběrového řízení volil přímý kontakt zaměstnavatele s uchazečem o pracovní pozici, ale dokážu si představit jak nákladné a časově náročné je výběrové řízení v tak obrovské organizaci jako je společnost Amazon.

    Pokud by se robota podařilo dokonale naprogramovat, aby nedocházelo ke výše zmíněné diskriminaci žen při výběrovém řízení, nevidím ve využívání robotů sebemenší problém. Amazon by měl ve vývoji tohoto robota pokračovat a investovat ještě další finance a čas. Věřím, že by v budoucnu robot plnil tuto výběrovou funkci perfektně. S tím však souvisí neustálá kontrola ze strany Amazonu, aby nedošlo k nějakým dalším problémům při rozřazování životopisů, apod.

    V České republice by tento systém zajisté ulehčil práci při výběrovém řízení hned několika firem, ale obávám se, že žádná z nich nemá tolik finančních prostředků, aby si tohoto robota mohla dovolit. Zároveň se firmy v České republice podle mého názoru nepotýkají s tak obrovským návalem uchazečů o práci jako právě Amazon, kterému robot výrazně ulehčil práci. Proto by se jim nákup této technologie podle mě nevyplatil, protože by zde neměl takové využití jako právě v Amazonu.
    Ondřej Soukup

    OdpovědětVymazat
  33. Dokážu pochopit, že zrovna tak velká a rychle se rozvíjející firma jako je Amazon chtěla využít programu pro vyhodnocení profilů uchazečů. Nicméně se domnívám, že sestavení vhodného algoritmu, který bude férový a nebude diskriminovat pohlaví, věk apod. bude ještě trvat několik let.

    Myslím si, že pokud se podaří vytvořit již zmíněný algoritmus, bude program skvělým pomocníkem pro první třídění vhodných a nevhodných uchazečů. Nicméně zastávám názor, že vhodní uchazeči by měli být vždy i do budoucna kontrolování přes pohovor personalistou. Člověk, který má schopnost empatie a má zkušenosti z lidské komunikace a to z běžného i profesního života nelze nahradit programem.

    Na otázku zda by bylo používání takového programu v České republice možné musím odpověď, že v současné době ne, ale do budoucna jistě ano. Pokud se daný program za několik let vylepší, nebude diskriminovat a hlavně bude pro české firmy finančně dostupný, tak se může stát pro personalisty dobrým pomocníkem, který bude provádět dílčí, základní činnosti.

    Lukáš Jechura

    OdpovědětVymazat
  34. Myslím si, že tento software může usnadnit práci personalistů, avšak jejich práci zcela nahradit nemůže. Proto by tento software mohl být využívám v prvotní fázi výběrového řízení, kde by vyřadil zcela nevhodné kandidáty, kteří by nepostoupily do dalšího kola z důvodu např. neznalosti požadovaného jazyka, chybějící vysoké škole aj. požadovanými kritérii.
    Co se týče diskriminace, tak si nemyslím že by to byla chyba softwaru, že upřednostňoval muže, protože na některé pozice se hodí více muži než ženy a naopak. Kdyby se jednalo například o zdravotnictví tak zde pracuje jen čtvrtina mužů a ve školství jen třetina mužů. Proto by, zde mohl software naopak upřednostňovat ženy oproti mužům.
    Bohužel se mi nepodařilo dohledat více informací, zda byl software chybně nastaven člověkem nebo ženy vyřazoval zcela záměrně.
    Využívání softwaru v ČR by bylo možné stejně tak, jako v jakékoli jiné zemi, ale pouze v úvodní fázi výběrového řízení. Domnívám se, že v současnosti by nebylo možné software nastavit tak, aby k diskriminaci nedocházelo. Software je nastaven tak, že chce vybrat toho nejvhodnějšího potencionálního pracovníka na základě zadaných kritérií a ne schopný tým. Tento úkol přísluší pouze schopné a zkušené personalistce.

    Lucie Vacková

    OdpovědětVymazat
  35. I přes tento nepříznivý výsledek použití umělé inteligence pro výběr zaměstnanců si myslím, že se jedná o správný směr, kterým je dobré se ubírat. Problém vidím spíše v tom, že i poté co Amazon program opravil, tak aby nepreferoval může, si program muže stejně vybíral. Vybral ty nejlepší podle férových údajů, ale jelikož se do něj programátorům nepodařilo implementovat "pozitivní" diskriminaci, byl ukončen. Trochu mi to připomíná problematiku se zavedením kvót pro množství žen na pracovišti, které jsme nedávno řešili.

    Evžen Pour

    OdpovědětVymazat
  36. Také jsem toho názoru, že by se stroji neměl úplně zazdít osobní kontakt s člověkem. Stroj nepozná vystupovaní člověka, přímé reakce na různé podněty a mnoho dalších faktorů. Nicméně, vzhledem k velikosti firmy chápu, že si chtějí usnadnit práci. Pokud by byl program v budoucnosti více propracovaný a věřím, že moderní technologie se specialisty v oboru to určitě jednou umožní, myslím si, že by to mohlo fungovat jako první fáze "pohovoru" a následné vytřídění uchazečů o práci. Další fáze pohovorů, bych přesto nechala na osobním setkání.

    Zda by bylo použití takového softwaru v ČR možné, to nevím. Pokud bude, jak už jsem zmiňovala, více propracovaný a vylepšený, určitě by se asi vyplatil též ve větších firmách. Je tu však otázka, jak nákladný by systém pro firmu byl a jestli si ho vůbec mohou dovolit.

    Svobodová Markéta

    OdpovědětVymazat
  37. Je skvělé, že se hledají nové způsoby příjmu zaměstnanců, které by mohly ulehčit lidem práci, nicméně bude dlouho trvat, než se zmíněné problémy vychytají (diskriminace). Kdo ví, zda-li to vůbec je možné. Robot nemůže nikdy nahradit osobní kontakt člověka s člověkem. Zájemce o pracovní pozici může mít sice krásný životopis, ale třeba se na pracovní pozici nebude hodit z různých důvodu (jako například chováním, povahou..)..to je personalista schopnější odhadnout a rozpoznat. Je to složitý problém, který nebude lehký vyřešit.
    Nicméně co se týká Amazonu, tento způsob výběru zajisté zvolil proto, ze potřebují stále nové zaměstnance a v co nejkratším čase. Firma ma obrovskou fluktuaci zaměstnanců, kdy hlavním důvodem jsou velice špatné pracovní podmínky. Možná by tedy bylo lepší tyto podmínky zlepšit a pak by třeba Amazon ani nepotřeboval takové systémy. Ale jak známe politiku Amazonu, to se asi nestane. I přes to je to určitý pokrok a jsem zvědavý, jak to bude vypadat za par let.

    Lukáš Markovský

    OdpovědětVymazat
  38. Určitě lze pochopit, že tak velká společnost jako je Amazon chtěla nějakým způsobem ulehčit a zjednodušit svůj výběr nových zaměstnanců, protože na volné pozice v takovémto podniku se jistě hlásí velmi velký počet uchazečů. Software, který sám posuzuje životopisy a vybírá nejlepší uchazeče, by společnosti ušetřil spoustu času a určitě také nákladů (na mzdy pracovníků, kteří doposud pročítali a posuzovali životopisy). Přesněji Amazon prohlásil, že: „chtěli, aby to byl systém, kterému dáte sto životopisů a on vám vyplivne pět nejlepších“.

    Co se týká otázky diskriminace, samotný software z ní obviňovat nelze, program totiž nikdy sám nemůže „přemýšlet“ a posoudit tak následky rozhodnutí, pracuje pouze s dostupnými daty a analyzuje je na základě jeho naprogramování. Odpovědnost by měla jít tedy nejspíš za programátory, kteří tento systém vyvinuli. Není ale jisté, zda by se dal software naprogramovat tak dobře, aby ve firmě, kde již od založení (i když jen o něco málo) převažují muži, uměl životopisy analyzovat bez výsledků, které by se daly z hlediska poměru mužů a žen hodnotit jako diskriminační.

    Do budoucna se ovšem technologie po celém světě budou nadále vyvíjet a podobné softwary budou nacházet čím dál tím větší uplatnění. Prvotní záměr programu mi nepřijde vůbec špatný. Chápu rozhodnutí firmy o stažení tohoto programu, ale zrušení vývojového týmu bylo možná příliš zbrklé. Na vývoj softwaru jistě už vynaložili spoustu finančních prostředků a mnoho úsilí. Pokud by vytrvali pak by možná vyvinuli opravdu užitečný software, který by pak mohli nadále zdokonalovat a rozšiřovat možnosti jeho využití.

    Lucie Formanová

    OdpovědětVymazat
  39. Amazon patří mezi největší technologické společnosti na světě. Nemyslím si, že by úmyslně chtěl při pohovorech diskriminovat ženy, jen byl špatně navrhnut algoritmus, který vyhodnocoval životopisy. Software měl projít větší testovací zkouškou a teprve poté ho mohl Amazon uvést do plného provozu.
    Dnešní technologie jsou sice na vysoké úrovni, ale myslím si, že člověka při nabírání novych zaměstnanců, ještě plnohodnotně nahradit nemůže.

    Jan Vacek

    OdpovědětVymazat
  40. V dnešní době se za pomoci robotizace a automatizace v podnicích snaží firmy ulehčit práci lidským zdrojům a nahrazovat je právě roboty. Firma Amazon se snažila si ulehčit práci při výběru nových zaměstnanců, ale myslím, že by měli roboti být za pomoci v jiných částech podniku jako je výroba určitého produktu nebo servis jednotlivých strojů, atd.. Do budoucna většinu lidské práce nahradí pravděpodobně stroje. Ale myslím si, že zrovna při pohovorech by měli být právě lidé, kteří zvládnou posoudit zájemce o práci ze všech úhlů a ne rozhodnout podle kritérii, které byli zásadní v předchozích pohovorech a podle těch rozhodnout, kdo je nejvhodnější kandidát pro podnik. Technologie jsou na vysoké úrovni, ale myslím si, že zatím nedokáží myslet a chovat se jako lidé i když už se k tomu velmi blíží.
    Amazon zjistil že robot diskriminoval ženy a vysokoškolské vzdělání, určitě kdyby se těmito problémy dál někdo zabýval, dokázal by v dnešní době tyto chyby napravit nebo alespoň do budoucna. V budoucnu si myslím, že většina lidské práce nahradí roboti a tím usnadní práci. Ale také lidé přijdou o práci, sice ano, budou se vytvářet nové pozice, ale i tak si myslím, že na některých pozicích by právě měli pracovat lidé například zrovna při personálních činnostech v podniku.

    Honková Anna

    OdpovědětVymazat
  41. Podle mého názoru se dá pochopit to, že se velké firmy snaží využít co nejvíce technologií k ulehčení práce. Každá práce, kterou dělá počítač je ze začátku více finančně náročná, ale postupem času se vyplatí. Jen si myslím, že ti, co vymýšleli tohoto "robota" si měli dát více práce s vývojem a dokonalostí.
    Ve většině firem jsou diskriminované ženy, proto je otázkou zda programátoři vyvinuli tohoto "robota" schválně s touto chybou, nebo zda to mělo nějaký úmysl. Myslím si, že správné lidi do svého podniku si musí každý personalista vybrat sám a alespoň prozatím nespoléhat na technologie, než budou v takové fázi, když bude udělání chyb na minimální výši.

    OdpovědětVymazat
  42. Technologie se stále více zdokonalují a stále častěji je používáme, ale jsou i činnosti, který by měli dělat pouze lidé. Myslím, že výběr zaměstnanců je pro firmy důležitý, proto by je měl dělat personalista a ne robot.

    Myslím, že osobní pohovor je velice důležitý pro přijímání zaměstnanců.
    Z osobního pohovoru se personalista může dozvědět více např. jakým způsobem člověk komunikuje, jestli má úroveň jazyka takovou jakou uvádí v životopisu, atd... a to robot nedokáže.

    Když už Amazon vynaložil 4 roky vývoje na software, tak měli dohlížet na průběh přijímání zaměstnanců, aby se taková chyba nestala a měla by za to nést plnou zodpovědnost.

    Jestli by bylo používání takového softwaru možné v České republice? Podle mého názoru, by se to v České republice používat nemělo, protože dobrého personalistu robot(software) nenahradí.

    OdpovědětVymazat
  43. Podle mého názoru je už zásadní chybou číslo 1, že se nechává výběr budoucích zaměstnanců na stroji. V mé vlastní firmě bych upřednostňovala osobní pohovory, ale dá se pochopit, že firma velikosti Amazonu se snaží si práci trochu ulehčit. V tom případě by ale robot měl být doopravdy nestranný. Musíme pravděpodobně také počítat s tím, že budoucnost nám nedá na výběr, technologie nás převálcují a tento robot bude běžnou záležitostí - to ale znamená, že by měl být doveden k dokonalosti a měla by se vyloučit možnost diskriminace.
    Myslím si, že v České republice se toho ale i tak ještě nějakou dobu nedočkáme, přeci jenom jsme v těchto věcech trochu ''pozadu''. Ačkoliv význam technologií neustále roste, měli bychom rozlišovat, kde je vhodné je použít a kde nikoliv. Situace jako výběr vhodného zaměstnance by měla zůstat, podle mého skromného názoru, i nadále na bázi osobního setkání - nebo se brzy stanou roboti i z nás :)))...

    OdpovědětVymazat
  44. U tak velké nadnárodní společnsoti jako je Amazon se opravdu nediví, že využili novou technologii na zjednodušení výběrového řízení. Ostatně jako nadnárodní společnost Uber, který se neustále pokouší zlepšovat svou novou technologii autonomního automobilu. Všechny nové inovace se neobejdou bez nedokonalých pilotních návrhů. Důkazem je toho velký skandál právě zmiňovaného autonomního automobilu, které usmrtilo chodce.

    Diskriminace žen při pracovním pohovoru, které se bohužel stal u softwarového systému v Amazonu, bylo opravdu nepříjemné. Firma Amazon určitě investovala nemalé peníze do této inovace. Jsem sama zastáncem pokroku a inovace, a proto doufám,že software bude bezporblému fungovat.

    Anna Vlasáková

    OdpovědětVymazat
  45. Chápu, že společnost Amazon chce držet krok s dobou a tím i nejnovějšími technologiemi a že se také snaží usnadnit si co nejvíce práce právě zaváděním robotizace a automatizace do svých činností. Na tom by ovšem nebylo nic špatného, pokud by se jednalo o pozice s jednoduchými a opakujícími se činnostmi, tj. práce s materiálem -otáčení, ukládání do beden apod. Naopak proces nabírání nových zaměstnanců a celkově personální činnost v tak velké firmě jako je Amazon musí být velmi náročná, a proto na jednu stranu chápu, že si tímto chtěli ulehčit práci. Když už se ale rozhodli použít software pro výkon této činnosti, měli si rozhodně ověřit, jakým způsobem software vybírá budoucí zaměstnance a zda nedochází k nespravedlivému vybírání pracovníků. V tomto případě, kdy software při výkonu své práce diskriminoval ženy jako nevhodné kandidátky na pracovní místa, je odpovědnost na straně Amazonu, kdy se měl ujistit, že software funguje tak jak má.
    Proto se přikláním k názoru, že není úplně vhodné veškeré činnosti robotizovat a automatizovat. Zejména pokud se jedná o pozice, kde jednání s lidmi je na denním pořádku a zcela pochybuji, že byl někdo schopný vyvinout tak dokonalý software, který by se mohl přiblížit, natož rovnat lidské činnosti, myšlení i rozhodování. Žádný stroj nedokáže nahradit člověka jako takového a myslím si, že použití umělé inteligence v tomto případě není úplně šťastné řešení.

    OdpovědětVymazat
  46. Tento nápad Amazonu je velmi zajímavý, ale i kdyby robot nejevil prvky diskriminace, tak stále považuji za lepší vybírat zaměstnance člověkem (personalistou). Myslím si, že umělá inteligence nikdy nebude férová.

    Preference mužského pohlaví však nebyla jediným problémem. Kandidáty bez kvalifikace systém také například doporučoval na všechny typy pozic. I proto tedy Amazon nespolehlivý projekt ukončil.

    Lenka Málková

    OdpovědětVymazat
  47. Podle mého názoru si Amazon chtěl ušetřit práci a čas při výběrovém řízení, a tak využil možnost použít software. Chyba nastala ale už při vytváření, kdy počítačové modely byly trénovány na životopisech, které firma dostala během deseti let. A jelikož v technologických oborech dominují spíše muži, pocházela většina životopisů právě od mužů. Celý systém se pak naučil mužské kandidáty preferovat. A ženám dával různé trestné body už jen za to, že v jejich životopise bylo slovo žena.

    Přestože se Amazon snažil software opravit, nebylo možné zaručit, že si program najde jiné způsoby třídění, které by mohly diskriminovat, a proto byl projekt vývojáři ukončen.

    Myslím, že kdyby čas vynaložený na vývoji tohoto softwaru, byl radši využit na osobní pohovory s uchazeči, bylo by to pro firmu výnosnější. Přece jen to bylo jaksi zbytečné, protože se na program nedalo spolehnout.



    Klára Linhartová

    OdpovědětVymazat
  48. Každá firma si nějakým způsobem snaží ulehčit práci. Myslím si, že nebylo úmyslem vymyslet robota, který diskriminuje ženy. Musíme si říct, že technika se stále vyvíjí a najdou se vždy nějaké chyby, které je potřeba vyřešit. Firma určitě vynaloží více úsilí na to, aby software robota vylepšila.

    Ale osobně si myslím, že pokud chceme přijmout někoho na určitou pozici je lepší když si ho vybereme sami, protože přece jen více oceníme jeho kvality a nejen jeho životopis.

    Markéta Kučírková

    OdpovědětVymazat
  49. Tento systém, i když v tomto případě neúspěšný, by mohl být do budoucna průkopníkem v zefektivnění výběru pracovníků na určitou pracovní pozici. Bavím se ale o tzv. "předvýběru", nikoliv, že by byl systém schopný vybrat vhodného kandidáta sám. Následoval by klasický pohovor, jen s úzkým výběrem lidí.

    Pokud by tento software měl doopravdy efektivně fungovat, určitě by muselo při jeho programování a následně při jeho učení, být zohledněno mnohem víc faktorů a proměnných, protože s nedostatkem informací se v tomto případě setkal právě Amazon. Pokud systém nemá dostatečná data a vysvětlení, je jasné, že z logické podstaty věci nemůže systémem projít žena, která byla např. poslední tři roky na mateřské dovolené. Ale je také jasné, že takové správné naprogramování a následné testování je časově velmi náročné.

    Každopádně si myslím, že takovéto technologické "vychytávky" jsou hudbou budoucnosti, jen snad doladěné do posledního detailu. Ať se nám to líbí nebo ne.

    Adéla Švehlová

    OdpovědětVymazat
  50. Podle mého názoru, by se tyto problém stávat neměly. Když už chce podnik nahradit zaměstnance novou technologii, tak by ji mít otestovanou z hlediska spolehlivosti, zvlášť když se jedná o docela důležitou činnost podniku, kam spadá najímání nové pracovní síly. Je to ukázka toho, že roboty se nedá nahradit veškerá lidská práce. Všichni by se měli zamyslet nad aktuální situací ve světě. Sice je Amazon velká firma, která potřebuje usnadnit najímání pracovní síly, protože je tam vysoká fluktuace zaměstnanců. Myslím si, že by je ekonomicky nezlikvidalo ponechat lidskou pracovní sílu na vyhodnocování životopisů. Ale nedivím, že chtěli vymyslet novou technologii, která by jim šetřila peníze, protože se snaží šetřit, kde se dá. Jejich zaměstnanci mají minimální platy až na popud americké vlády zvýšil Amazon plat svým nejhůře placeným zaměstnancům na 15 dolarů za hodinu.
    Eva Řádková

    OdpovědětVymazat
  51. Internetový obchod Amazon si tímto softwarem, který vytvořil, chtěl pouze ušetřit čas dle mého názoru. Program nebyl úspěšný a nefungoval správně. Ale na druhou stranu bych řekla, že tento nápad je velice zajímavý a mohl by fungovat ve světě.
    Myslím si, že kdyby se program upravil a vychytal veškeré nedostatky či chyby, mohl by usnadnit práci spoustě lidem a pro firmy by bylo jednodušší vyhledávat nejvhodnější nové zaměstnance pro danou práci.

    OdpovědětVymazat
  52. Diskriminace při přijímání zaměstnanců je v současné době dost řešeným tématem. Osobně si myslím, že diskriminace, ať už kvůli pohlaví, nebo čemukoliv jinému je problém. Na druhou stanu, jsou určité pracovní pozice, které jsou přeci jen vhodnější pro jedno či druhé pohlaví, a společnost by to měla více chápat. Co se ale týče Amazonu, nemyslím, že zrovna toto by byl jejich případ a neměl by být nikdo upřednostňován, či naopak zvýhodňován.
    Pokud jde ale o software, jako „pomocník“ při výběrovém řízení, neviděla bych v tom žádný velký problém. Pokud by byl ovšem lépe propracován, aby se nemohlo stát něco podobného jako u Amazonu. Dnešní doba si inovativní přístup vyžaduje, a pokud by toto řešení mohlo výběr zaměstnanců usnadnit, proč toho nevyužít. Nic sice asi nenahradí osobní pohovor při přijímání, ale vhodná by byla například kombinace lidského a technického faktoru. Software by mohl filtrovat uchazeče v první fázi, ty vhodnější uchazeče už by vybírali specializovaní zaměstnanci.

    Kateřina Hrabčuková

    OdpovědětVymazat
  53. Technologie nám zatím nedovolují naprogramovat lidské cítění do robota. Lidský úsudek zatím stále zůstává hlavní doménou nás lidí. Robot může být naprogramován perfektně pro to, aby dělal manuální práce. V takovém případě je v pořádku používat robotizaci v podniku. Personalistika ovšem není jednoduchá manuální práce. Personalistika je především o tom, odhadnout správně člověka, zda-li se hodí na danou pracovní pozici. Jak bylo zmíněno již výše, člověk může mít naprosto excelentní životopis, ale to nám ještě neříká, že se hodí na dané pracovní místo. Právě takovýto výběr uchazeče by měl zůstat ještě na dlouhou dobu nám lidem.

    OdpovědětVymazat
  54. S daným problémem diskriminace při přijímání zaměstnanců je neustále řešené a časté téma v dnešní době. Jsou určité pozice, které je potřeba obsadit buď muži nebo ženy, či na základě vzdělání, apod.
    Tím, že je společnost Amazon obrovská a neustále se rozšiřující společnost, tak si chtěla určitě ušetřit práci a čas, a proto si najali robota na vybírání uchazečů na pracovní pozice. Aby ale mohl fungovat správně chce to ještě spoustu času k vývoji. Nicméně si myslím, že žádný robot nenahradí kvalitního personalistu při výběru zaměstnanců, přeci jen ze životopisu nezjistíme, zda se daný člověk na pozici vůbec hodí, jestli má ty správné předpoklady konat práci.

    Pelinková Veronika

    OdpovědětVymazat
  55. Toto téma je momentálně velmi aktuální. Bohužel roboti, software a podobná technologie je mezi námi čím dál víc a do budoucna budou stroje pravděpodobně řídit většinu věcí.
    Co se týká výběru zaměstnanců, tak si myslím, že není nad lidskou sílu. Osobní kontakt s budoucím zaměstnancem je dost podstatný a budí to i lepší dojem, když je přizván k osobnímu pohovoru než když o jeho přijetí rozhoduje počítač. Toto si myslím, že Amazon dost podcenil. Na druhou stranu je společnost Amazon velká a chtěla si ušetřit práci, což je pochopitelné, ale jak už jsem napsala, podle mě v tomto případě není nad lidský faktor.
    Diskriminace je také hodně řešené téma. Ačkoliv to zákon zakazuje, tak ve vetšině podniků to nadále funguje. Samozřejmě jsu práce spíše pro muže a práce spíše pro ženy, ale co se týká např. administrativních prací, nevidím důvod, proč by se měly ženy diskriminovat. Myslím, že v tomto případě není problém ten, že by práci ženy nedostaly, ale spíš ten, že dostanou menší finanční ohodnocení než muži i když jsou na stejné pozici a vykonávvají stejnou práci. Tohle je podle mě něco, co by se mělo řešit víc.

    Nikola Krausová

    OdpovědětVymazat
  56. Snad nejvíce mě z tohoto článku zaujalo to, že vůbec někdo vymýšlí software na příjímání zaměstnanců. Na druhou stranu je asi pravda, že u společnosti jako je Amazon nemusí být úplně lehké projít všechny zaslané životopisy při zveřejnění nabídky pracovní pozice.
    Ale k věci. Dle mého názoru je jakási diskriminace při výběru zaměstnanců vždy přítomná. Jako příklad uvedu pracovní pozici "Recepční v showroomu luxusních automobilů". O pozici se budou hlásit dvě ženy a jeden muž. Muž je venku ze hry hned, protože do showroomu s luxusními automobily chodí převážně heterosexuální muži, takže se na tuto pozici více hodí žena. Takže nám zbývají dvě ženy, první je krásná s ideální postavou ve věku 25 let s vysokoškolským titulem Bc., druhá je o něco méně pohledná ve věku 35 let s vysokoškolským titulem Mgr. Na přijímacím pohovoru měly uchazečky uvařit kávu a zpracovat jednoduchý úkol na PC v excelu. Uchazečka číslo dvě zpracovala úkol rychleji a její káva chutnala o něco lépe. Zaměstnavatel, ale stejně na tuto pozici přijme mladší a hezčí uchazečku, protože je to pro danou pracovní pozici to důležitější. Chci tím jen říct, že zaměstnavatel si vždy může najít důvod, který nevyzní diskriminačně, i když to ve skutečnosti diskriminace je.

    Filip Říha

    OdpovědětVymazat
  57. Podle mého názoru je logické, že si firma chtěla "ulehčit" práci přijímaní nových zaměstnanců robotem. Jelikož jim pravděpodobně chodí velké množství uchazečů o práci a pročítání jejich životopisů a výběr vhodných zaměstnanců musí být velice zdlouhavý. Myslím si, že na některé pracovní pozice se opravdu hodí výhradně muži, a tam je dle mého názoru tato diskriminace na místě. Stejně tak, jako si firma na pozici sekretářky, nebo například recepční přijme spíše ženu nežli muže. Přesto si ale myslím, že by měli být zaměstnanci přijímáni personalisty nežli roboty. Možná by robot měl pouze fungovat jako před výběr, dle klíčových slov, které jsou pro firmu základní pro danou pozici. Například vysoká škola, jazyky,.. A dále by z takto roztříděných životopisů měl vybírat už jen personalista. Jelikož lidé si do životopisu můžou napsat cokoliv, ale jestli jsou informace pravdivé a uchazeč se na danou pozici opravdu hodí, určitě lépe zhodnotí zkušený personalista nežli robot.

    OdpovědětVymazat
  58. Nejsem si úplně jistá, zda je počítačový software nejlepší volbou pro práci přijímání zaměstnanců. Ať už se dnešní doba snaží více, či méně, stále software nenahradí lidský úsudek a schopnost se zamýšlet, zhodnocovat na základě lidského vnímání a polemizovat o jednotlivých bodech potencionálního životopisu zaměstnance.
    Věřím, že se mělo jednat o možné ulehčení práce, což by firma jako Amazon při své velikosti rozhodně uvítala, ale myslím (nevím, jak to proběhlo zrovna v tomto případě), že by bylo vhodné před zavedením takových systémů udělat mnoho testů právě pro zhodnocení porovnání schopnosti výběru bez diskriminace robotem a člověkem. Zda se v něčem liší, zda neupřednostňuje muže, či ženy, ateisty nebo věřící, staré nebo mladé, či jiné diskriminační faktory. Když by software v těchto testech uspěl, bylo by možné ho zavést do příslušného podniku. Opravdu nevím, jak to bylo v případě Amazonu, ale divím se, že se takový zatím "nedokonalý" software dostal do systému a sám měl možnost rozhodovat. V dnešní době je tolik aspektů, které by měl personalista zvážit při výběru zaměstnance.
    Proto do menších podniků bych tyto softwary rozhodně nezaváděla. Stále se držím názoru, že je v takových oblastech vhodnější člověk.

    Romana Urbanová

    OdpovědětVymazat
  59. V dnešní době, kdy je možnost si ulehčit práci pomocí robotizace se této firmě nedivím, že toho využila. Získávání pracovníků je činnost na delší dobu a proto si chtěl Amazon tuto práci ulehčit. Bohužel naskytla se systémová chyba, která vyřadila ženy. Můj návrh řešení by byl, po provedeném výběru, jeden člověk zkontroluje a co se mu nebude zdát, tak prokonzultuje a nebo provede úpravy a tento proces se bude opakovat

    Eliška Medunová

    OdpovědětVymazat
  60. Mně se myšlenka vybírání zaměstnanců pomocí softwaru líbí. Chápu, že výběrové řízení ve společnosti Amazon v Americe je pro personální oddělení mnohem náročnější v porovnání s Českou republikou, a tak tuto myšlenku přijali ve vidině ulehčení své práce. Bohužel, společnost neměla tento software pod kontrolou a dala mu příliš velkou volnost a moc ve výběru.
    Tím, že software postupem doby začal diskriminovat ženy nebyla ničí chyba a myslím si, že samotnou společnost tento fakt překvapil. Zde se můžeme zamyslet i nad samotnou podstatou diskriminace, které se tento software dopustil, jelikož se této diskriminace dopustil na základě svých algoritmů, které si vytvořil pomocí informací o úspěšných zaměstnancích společnosti Amazon, nikoliv na základě svých osobních pocitů a sympatií.
    Pokud by společnost napravila chyby softwaru a nechala ho vybírat zaměstnance pouze v prvním kole výběrového řízení za dohledu personálního oddělení, mohla by tento software znovu využívat.
    Nikola Višňovská

    OdpovědětVymazat
  61. Metoda podle automatického náborování má svá pozitiva i negativa. Podle mého názoru může být zajímavým doplňkem při výběru vhodného kandidáta.

    Nemyslím si ale, že primárními zdroji pro výběr člověka je jen jeho vzdělání a praxe. Důležité jsou také jeho vlastnosti a počítač podle naprogramovaných kritérií určitě nepozná, zda je člověk ambiciózní, kreativní, líný nebo nezodpovědný či dochvilný. Proto se stále klaním k osobním pohovorům.

    Myslím si, že čím se budou snažit udělat algoritmus konkrétnějším, tím více se bude projevovat diskriminace, ať už jakákoli forma. Systém může být vhodný pro vyloučení kandidátu, kteří nesplňují kritéria vůbec (dosažené vzdělání, vhodný obor školy, praxe, bydliště apod).

    Samotný personalista by pak na pohovoru z nevyloučených lidí měl vybrat vhodného člověka dle jeho budoucího postavení v kolektivu (vedoucí pozice, týmový hráč).

    Možná kdyby program uměl vyhodnocovat povahu/osobnost člověka na základě nějakého testu, mohly by být výsledky důležitější než zda má jednu nebo dvě vysoké školy, kde studují spíše ženy/muži.

    Karolína Gadlenová

    OdpovědětVymazat
  62. Na tomto příkladu je krásně vidět, jak se společnost stále vyvíjí a stále častěji se spoléhá na technologii více než sama na sebe.
    Myslím si, že chyba nebyla s v tom samotném programu (ta myšlenka, že bychom, díky kritériím zadaných v softwaru, našli nejvhodnějšího zaměstnance, je určitě zajímavá a do budoucna nevyhnutelná, jelikož dobře vím, jak je těžké najít dobrého zaměstnance), ale spíše v tom, že ten program nebyl "doladěn". Buď mohla být chybně zadaná kritéria pro potřebného zaměstnance nebo mohlo dojít přímo k nějakému pochybení v samotném vytváření programu.
    Bohužel si nedovedu představit, jak by se hlídalo, aby nedocházelo k neúmyslné diskriminaci, jelikož to, že budou na jednu pozici vybráni jako nejlepší kandidáti pouze muži/ ženy, neznamená, že skutečně nejsou nejlepší pravě oni.

    Šárka Štanglerová

    OdpovědětVymazat
  63. Dnes už roboti nahrazují většinu lidské práce, proto pak lidé bez práce jsou. Vše se stále inovuje k lepším možnostem a jednoduchosti, což je fajn, ale neměli by kvůli tomu pak lidé mít problém s hledáním práce, nebo že je budou roboti nahrazovat.
    Myslím si, že zaměstnavatel by si měl sám vytvářet vhodná kritéria a podmínky, pod kterými pak bude přijímat nové uchazeče a nepoužívat k tomu software. Vždycky je i lepší osobní pohovor, kde se o tom člověku zjistí víc, jak působí atd., než aby to poznal robot a ještě usoudil, že pro práci je lepší muž než žena. Samozřejmě software zaměstnavatelovi asi ušetří čas, ale pokud nebude software pracovat, tak jak má, tak to bude zaměstnavatelovi k ničemu a pak třeba bude nakonec hledat zase nové pracovníky.

    OdpovědětVymazat
  64. Myslím si, že vytvoření robota, je rozhodně zajímavý nápad, ale na druhou stranu to není možné. Robot by sice dokázal určit to, jakou má člověk vystudovanou vysokou školu nebo jakou má praxi. Nedokáže však posoudit člověka jako takového nebo jak se člověk na daný pohovor připravil. Neumí posoudit to jak je člověk oblečený, jak se vyjadřuje, jeho obratnost, spolehlivost nebo cílevědomost.Takový robot by se mohl použít například pro první kolo výběrového řízení, kdy ze 100 zájemců by vybral například 10 zájemců s určitými zadanými parametry a dále by se těmto zájemcům už věnovali personalisté.

    Adéla Pekárková

    OdpovědětVymazat
  65. Technologie se neustále vyvíjejí a není tedy divu, že společnost Amazon přišla s robotem, který vybírá zaměstnance. Myslím si, že pokud by software robota fungoval správně a nikoho nediskriminoval, byl by to dobrý způsob, jak ve velkých firmách snížit náklady a ulehčit práci při výběru vhodných životopisů uchazečů o práci a ušetřený čas věnovat jiným pracím ve společnosti.

    Na otázku, zda by byl tento software možný i v ČR, nám takový názor, že u nás není tolik společností velkých jako je například Amazon, a tudíž si myslím, že by pro naši zemi jeho používání bylo zbytečné a jeho pořízení by bylo pro malé a střední podniky velmi nákladné.

    Hana Pospíšilová

    OdpovědětVymazat
  66. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  67. Automatizace a zároveň nahrazování lidské činnosti vidím v určitých směrech jako velice dobrý krok. Je to mnohem rychlejší proces. S touto automatizací jsem se naposledy setkala na letišti, kde jsem si s pomocí stroje odbavila zavazadlo víceméně sama a tento proces trval minimálně o polovinu méně času.
    Tudíž tuto inovaci víceméně schvaluji, důležité je zjistit, kde nastala ta chyba a zda to vůbec chyba byla.
    Chápu, že v takto velké firmě, chtěli proces příjímání zaměstnanců urychlit a toto považuji za dobrý nápad. Ovšem sama si neumím představit přijít na pohovor a aby tam seděl robot, byla bych překvapená. Zároveň u příjímání nových zaměstnanců jsou potřeba také pocity, ne jen informace vyvozené z životopisu.
    Myslím si, že technologie do dnešního života patří, ale některé pozice by měli zůstat více osobní, a to především pozice, kde jsou třeba city a subjektivní názory.

    Dle mého názoru by něco takového u nás být momentálně nemohlo, za prvé nemáme tak vyspělou a velkou firmu, pro kterou by to bylo potřeba a která by si to mohla dovolit. A za druhé občané ČR na něco takového nejsou ještě zdaleka připraveni.

    OdpovědětVymazat
  68. Je pochopitelné, že v dnešní době se firmy snaží o robotizaci a tím o ulehčení práce v některých úkonech, zvlášť ty velké firmy. Ale podle mě není nejlepší nápad toho využít pro výběr zaměstnanců. Žádný robot nedokáže posoudit povahové vlastnosti uchazečů nebo například řeč těla při pohovoru tak jako personalisté.

    OdpovědětVymazat
  69. Jsem si téměř jistý, že takový sotware u nás fungovat prakticky nemůže. Jedním z důvodu je velký příliv zaměstnanců ze zahraničí. Nemyslím si, že by software přijal do firmy zaměstnance kteří nevědí jak zašroubovat šroubek. Bohužel i tací zaměstnanci se vyskytují ve firmách jako je třeba JUTA ve Dvoře Králové, zaměstnanců je málo a tento software by jich určitě více nepřilákal. V této době se bojuje o zaměstnance nejde o třídění.

    Například ve firma kde by byli volná pracovní místa by si zaměstnavatel nastavil vyoská kritéria a místa by ani neobsadil.

    Nejlepší je zkušební doba po které sám zaměstnavatel rozhodne koho si v práci nechá a koho nepřijme.

    Křivohlavek Michal.

    OdpovědětVymazat
  70. V současné době je jasné, že firmy se snaží převádět co nejvíce práce na roboty místo lidí je to levnější, rychlejší a vetšinou i efektivnější. Jak bylo ale vidět na tomto příkladě pohovoru dvou lidí a výběru lidí jen na základě životopisu je naprosto odlišná věc. Při pohovoru má vědoucí pracovník možnost poznat uchazeče, jeho chování a udělat si určitou představu. Uchazeč s perfektním životopisem může být nevhodný do naší firmy, protože bude mít problém se začleněním nebo s prací v týmu což robot nepozná, proto si myslím, že nejlepší je pohovor místo výběru uchazeče robotem.

    OdpovědětVymazat